Jorge Alberto Mussuto Sr.

Jorge Alberto Mussuto Sr.
Somewhere in Massachusetts ®

Tuesday, June 22, 2010

Si unos miran a la ventana, todos miramos a la ventana: el experimento gregario de Milgram

Si unos miran a la ventana, todos miramos a la ventana: el experimento gregario de Milgram: "

2970259332_56904baff2.jpgPor muy independientes o autónomos que nos consideremos, lo cierto es que todos nos fijamos en los demás a fin de fijar nuestros valores sobre las cosas, lo que es importante o no, lo que gusta y no gusta, etc.

Para constatar hasta qué punto lo que hacen los demás determina lo que hacemos nosotros (más allá incluso de su manifestación más superficial: las modas), en 1968 se realizó el célebre experimento del psicólogo Staley Milgram.

Dos frías tardes de ese invierno, en una acera de Nueva York, Milgram observó el comportamiento de 1.424 viandantes mientras paseaban por un tramo de acera de 15 metros. En cierto modo, era como la versión científica de aquella obra literaria de George Perec en la que el autor se limita a describir todo lo que pasa en una plaza minuto a minuto, todo lo cotidiano, lo que pasa cuando no pasa nada, sin más: Tentativa de agotar un lugar parisino.

Milgram había situado a grupos de personas que trabajaban para él, de hasta 15 individuos, que, siguiendo sus indicaciones, se detenían de repente y miraban hacia una ventana del sexto piso de un edificio cercano durante un minuto exactamente.

En la ventana no había nada interesante, tan sólo estaba otro de los ayudantes de Milgram.

El experimento fue registrado en video y lo que allí apareció fue sorprendente. Tras contar el número de personas que se paraban y miraban adonde miraban los integrantes del grupo de Milgran, descubrieron que el 4 % de los viandantes se detenía y miraba a aquella venta cuando un solo ayudante de Milgran lo hacía.

Pero si eran 15 ayudantes de Milgran los que se paraban en la acera y miraban aquella ventana en la que no pasaba nada… entonces imitaban el comportamiento hasta el 40 % de los viandantes.

Un porcentaje aún mayor de peatones imitó la acción del grupo de forma incompleta: miraron adonde estaba mirando el grupo de estímulo, pero no se detuvieron. Si la mirada de una persona modificó la del 42 % de los viandantes, la mirada de 15 personas modificó la del 42 %.

El dato más interesante es que los grupos de estímulo de sólo 5 personas estimulaban tanto a los viandantes como el grupo de 15. Es decir, a partir de 5 personas podemos crear un estímulo suficientemente poderoso en la gente. Un estímulo que probablemente esté detrás de muchos comportamientos colectivos, la histeria de masas o hasta la identificación positiva de ovnis y otros fenómenos sobrenaturales.

O dicho de otro modo: para ciertos asuntos, fiarse de muchas personas es equivalente a fiarse de una sola, lo cual relega a los testimonios de cualquier índole a una categoría muy poco relevante a la hora de conocer la verdad. Tenedlo en cuenta la próxima vez que alguien os cuente una historia que desafía las leyes de la naturaleza, por mucho que reciba el apoyo de muchas otras personas.

Vía | Conectados de Nicholas A. Christakis y James H. Fowler



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Google Docs introduce reconocimiento OCR para reconocer texto en PDFs y en imágenes

Google Docs introduce reconocimiento OCR para reconocer texto en PDFs y en imágenes: "

google docs ocr pdf reconocimiento texto

Google acaba de añadir una opción interesante en su suite ofimática online: la posibilidad de poder subir una imagen o un archivo PDF al servicio y que éste pueda reconocer los caracteres utilizando el sistema de reconocimiento OCR y convertirlos en un documento editable.

El reconocimiento de caracteres OCR es un sistema que seguro que os suena si tenéis un escáner: detecta caracteres a partir de una imagen y los convierte a texto plano, de modo que podemos por ejemplo escanear un libro y transcribirlo automáticamente sin tener que copiarlo nosotros a mano. Google sencillamente ha trasladado este sistema de reconocimiento en Google Docs.

De todos modos los resultados, tras probar la conversión de un PDF a un documento editable, no es que sean ideales. La conversión omite todas las imágenes, y si quieres transcribir un PDF con ilustraciones pasarás a tener un texto plano (que no siempre es correcto) sin retornos de línea ni las ilustraciones. Menos da una piedra, pero esperemos que Google poco a poco vaya mejorando esta funcionalidad.

Vía | Google OS



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Limewire no está muerto y también quiere dar caña con la nube

Limewire no está muerto y también quiere dar caña con la nube: "

limewire

Os acordáis de Limewire? Para los que sean demasiado jóvenes para hacerlo, Limewire es un programa de intercambio de archivos P2P que ya existía en la época de Emule y Kazaa; que terminó siendo bastante olvidado con el auge de las redes bittorrent y los servicios de descarga directa. Sin embargo, sus responsables han anunciado que la Limewire renacerá, y a lo grande.

Al parecer la marca Limewire se relanzará con un conjunto de aplicaciones y servicios para los ordenadores y dispositivos móviles mediante el cual podremos disfrutar de nuestras canciones ya sea decargándolas o mediante streaming. Todo ello, claro está, en la nube.

Es más, según parece Limewire será capaz de reconocer nuestras colecciones musicales de iTunes y nos las ofrecerá accesibles desde donde queramos. Toda una señal de que el programa se convertirá en un servicio legal de distribución musical plantando cara así a los servicios como Grooveshark, Spotify y el nuevo Rdio. ¿Conseguirá hacerse un hueco? Lo averiguaremos en cuanto podamos ver más de renacimiento de Limewire a finales de este año.

Vía | Digital Music News

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El otro mundo: i64 versión 2

El otro mundo: i64 versión 2: "

 


Hace tiempo escribí un post, http://www.windowstecnico.com/archive/2010/06/09/el-otro-mundo-i64-en-mac.aspx,
en el cual comentaba la presencia de i64 en el mundo de MAC. Deje pendiente la
publicación del widget hasta que no consiguiera que el widget soportara imágenes,
ese día ha llegado.






















Descripción: C:\Users\pablo\Desktop\fotos\Captura de pantalla 2010-06-15 a las 15.07.02.png


Como podemos observar en la imagen el widget nos reporta los
5 últimos artículos de windowstecnico y además nos muestra las imágenes de los
post. Con esto se consigue un mayor detalle al usuario, ya que añadiendo esto a
su funcionalidad básica, que es la de facilitar la lectura de artículos de windowstecnico,
podemos tener mayor visión del artículo con sus imágenes. No necesitamos abrir
un navegador, tenemos todo al alcance de nuestro dashboard.


 




Descripción: C:\Users\pablo\Desktop\fotos\Captura de pantalla 2010-06-15 a las 15.07.24.png


 


Por último decir que hay una opción en el widget el cual nos
permite elegir la longitud del artículo. Pinchando sobre la “i” nos aparecerá
información sobre el autor y un desplazable el cual fija la longitud del
artículo.




Descripción: C:\Users\pablo\Desktop\fotos\Captura de pantalla 2010-06-15 a las 15.07.36.png


 


Por último, comentar que tenéis disponible la herramienta
para su descarga en este mismo post, en adjuntos.






















Descripción: C:\Users\pablo\Desktop\fotos\Captura de pantalla 2010-06-15 a las 15.07.45.png


 


 

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Postbox Express: menos pero gratis

Postbox Express: menos pero gratis: "

CapturaDePantalla 2010 06 21 a las 17.37.44 300x174 Postbox Express: menos pero gratis


Los que seáis enemigos de Mail y de Thunderbird lo más probable es que utilicéis Postbox en vuestro Mac, un cliente de correo realmente bueno y rápido pero que supera los 30 euros de precio para una única licencia.


Yo creo que se han dado cuenta de que necesitaban una versión más ligera y sin muchas de las funciones pero a coste cero, y eso ha sido lo que han hecho, nada más lejos de la realidad.


Entre las funciones que le faltan habría que destacar estas: el inspector de mensajes, la integración con Twitter y Facebook, el soporte para diversos lenguajes y la posibilidad de instalar plugins… pero es gratis.


Fuente | Applesfera


Descarga | Postbox Express



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Relojes a vapor

Relojes a vapor: "

En un mundo paralelo, donde las fantasías de corte steampunk fueran reales, seguramente no sería extraño encontrar grandes relojes urbanos movidos por vapor. Como nuestra línea histórica de acontecimientos hace ya mucho que abandonó la era del carbón y el acero, al menos por lo que al vapor se refiere, este tipo de fantasías quedan arrinconadas en una esquina de la imaginación de un pequeño sector de la ciencia ficción. Pero, de vez en cuando, hay quien desea llevar lo fantástico al mundo material y, entonces, surgen maravillas como los relojes a vapor de Raymond Saunders. GastownSteamClockMe encantan estos artilugios, será porque todo lo que huela a steampunk me apasiona. Saunders es un relojero canadiense que ha construido gran número de máquinas para medir el tiempo con características singulares. Por lo general se trata de adaptaciones de relojería para parques de atracciones o similares, pero lo que realmente llama la atención de su producción son los relojes a vapor. En 1977 recibió el encargo de contruir algo muy especial para el distrito de Gastown, en Vancouver. Se trata del primer reloj de vapor jamás construido, o al menos eso se dice a falta de que aparezca alguna referencia sobre artilugios similares más antigua. Eso sí, hay que hacer la excepció con el ingenio que creó el mecánico británico del siglo XIX John Inshaw, aunque en su caso el reloj que diseñó era más bien un mecanismo para demostrar la eficacia de los sistemas de vapor que fabricaba, más que una máquina pensada como sencillo ornamento. Poco importa, lo verdaderamente atractivo es la máquina en sí, que Saunders ha replicado en al menos otras seis ocasiones gracias a encargos de otras ciudades del mundo, como la japonesa de Otaru.


El reloj de vapor de Gastown es toda una maravilla. Su corazón está formado por una máquina a vapor de un pistón basada en un modelo empleado en la construcción de grandes maquetas. El vapor no se genera en la máquina, claro está, sino que proviene del sistema general de Vancouver canalizado bajo las calles. El resto de las entrañas de la máquina está formado por todo un complejo entramado de engranajes y un sistema eléctrico auxiliar que permite que esta abigarrada atracción turística permanezca en funcionamiento permanentemente. La hora se refleja en las agujas dispuestas en cuatro cuadrantes, uno por cara, marcando las horas y los cuartos con el sonido característico de una sirena con la melodía típica de los Cuartos de Westminster.



| Vía: Siguiendo una pista de Atlas Obscura | Imagen: Wikimedia Commons |

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Attracting Stairs: 10 Extremely Elevating Escalators

Attracting Stairs: 10 Extremely Elevating Escalators: "[ By Steve in Architecture & Design, Travel & Places, Urbanism. ]



Escalators… these effortless inclined elevators have moved millions over the past century yet are usually dismissed as utilitarian urban appliances. Not so – escalators today exhibit a multitude of designs and many display unexpected design features. These 10 extreme escalators are a step ahead in pedestrian transportation and as triumphs of civil engineering ensure nothing is “lift” behind.



The Oldest Escalators



(images via: Going Underground and The Elevator Museum)


Though the U.S. Patent Office first awarded a patent for plans describing a device that purported to be an early escalator in 1859, the first working model wasn’t built until almost a half-century later. Several inventors introduced escalators as the turn of the 19th century approached, the most notable being Jesse Reno whose “inclined elevator” was set up as a ride at New York’s Coney Island amusement park in 1896. It looked like a ride: more like a hobby-horse than an escalator. Clearly some refinement was in the works, and Reno’s patents were eventually bought up by the Otis Elevator Company.


(images via: To The End Of The Line)


Early escalators had stairs made of wood – which happens to burn, unfortunately. One of the most notorious escalator accidents in history occurred on November 18th, 1987, when a fire fanned by drafts in London’s Underground subway network killed 31 people. The fire at King’s Cross St. Pancras station started beneath a wooden escalator built shortly after the Second World War. Following the tragedy, most of London’s wooden escalators were removed and replaced; some of the last remaining ones can be seen (and ridden) at Greenford Station.



The Longest Escalator


(images via: Natalya Grigorieva)


Russia’s Moscow metro is very much a work in progress with initial construction beginning in 1931 and the first line opening to the public in May of 1935. Park Pobedy station on the Arbatsko-Pokrovskaya Line opened in 2003 and features escalators 126.8 m (413 ft) long, containing 740 steps. From start to finish, a ride on the Park Pobedy escalators can take almost 3 minutes. Why such a long escalator? A little something called the Cold War – subways stations built in the post-WW2 era were often sited very deep so that they could double as fallout shelters if needed.


(image via: Dr. Dennis Yenn)


If travel plans to Moscow aren’t on your agenda, you can still ride the Park Pobedy escalator, if only virtually. Here’s a video that shows what such a ride might be like:


Moscow Metro Park Pobedy, via Drugbuster



The Shortest Escalator


(images via: Scienceray and 2dayBlog.com)


Ultra-long escalators are long for one reason or another; ultra-short ones… well, their reasons for existing are not so easily discerned. Take the escalator at the Okadaya Mores shopping mall in Kawasaki, Japan, for example… but don’t blink or you’ll miss it. This ridiculously short – only 5 steps – escalator features a vertical rise of just 32.8 inches (83 cm). My guess is, the contractor had some leftover construction materials and thought it better to use them instead of dumping them.


(image via: Treehugger)


In the mood for a short trip? Hop on the Okadaya Mores shopping mall escalator through the wonders of YouTube… no bannister-sliding allowed:


Shortest Escalator In The World, via MW827



The Highest Escalators


(images via: My Interesting Files)


You normally wouldn’t associate escalators with skyscrapers; that’s where their cousins, elevators, come in. Then there’s the Umeda Sky Building in Osaka, Japan, the city’s seventh-tallest building. The 568 ft (173 m) high building was completed in 1993 and consists of two 40-story towers with a series of escalators providing access to and from the top 2 stories. A circular atrium piercing the roof and upper levels of the building is bisected by a pair of escalators.



(images via: My Interesting Files)


This video puts you on one of the Umeda Sky Building’s escalators, thus sparing you from feelings of extreme agoraphobia an actual ride might bring on:


Umeda Sky Building Escalators, via Eraser851



The Narrowest Escalators


(images via: EAHIV, Livlab and CrispyTeriyaki)


One can’t designate any one escalator as “the narrowest”, as escalators roughly 16 inches (40 cm) wide were a standard size back in the day. Often installed by department stores and at transit (usually train) stations, these narrow escalators made side-by-side riding impossible and, given America’s skyrocketing obesity rate, would prove to be a challenge for a growing number of horizontally-challenged riders.


(images via: The SubwayNut)


Here’s a video of an old narrow escalator in operation somewhere in “The City With Big Shoulders”, Chicago:


The Smallest Escalator In The History Of America!, via Slimer182



Curved Escalators


(images via: Vancouver Sun, 3Gpdb and Hale_Popoki)


Curved escalators are a recent development in architectural infrastructure that has perhaps been overly hyped. While visually and aesthetically pleasing, the engineering behind curved escalators is rather run of the mill. That doesn’t stop the hotels, malls and other buildings that have installed curved escalators from celebrating them as something akin to a Star Trek transporter. Take the twin curved escalators at Canada’s River Rock Casino Resort… they were inaugurated with a flashy ceremony that included a chef knocking the top off a champagne bottle with a saber.


(images via: Jonknee)


Don’t believe it? Check it out in the following video:


Canada\’s First Curved Escalators at River Rock, via BCtourist



Spiral Escalators


(images via: The Fresh Page and BigMallrat)


Spiral escalators are basically an extension of curved escalator engineering – just continue the curve long enough so that the escalator spirals in upon itself. Not to downplay the visual impact of spiral escalators to those riding them – it can be a remarkable experience. Spiral escalators have been installed at Wheelock Place in Singapore, Saudi Arabia’s Jeddah Hilton (sounds like Paris’ other sister), the Landmark Tower in Japan, the Times Square shopping mall in Hong Kong, Lotte World in South Korea, The Venetian Hotel and Casino in Macau, Wynn Las Vegas and The Forum Shops at Caesars in Las Vegas, Nevada (below), and the San Francisco Centre in San Francisco, California.


(images via: Life In The Fast Lane)


The latter was the first installation of a spiral escalator in the Western Hemisphere. Go for a visual ride in the following video – it’s very short but just long enough to get the point across:


Curved Escalators San Francisco Centre, via GT2697



Staggered Escalators


(image via: Utopian Vision)


Now here’s an escalator most have never heard of, let alone experienced: the staggered escalator. This type of escalator alternates diagonal sections with short flat intervals, possibly to ease any feelings of vertigo that may be felt by riders. Other explanations center on whether the escalator was built over an existing staircase which rose at an angle incompatible with the escalator’s proper function. Though most staggered escalators are long and feature short flat sections, the escalator at Tokyo’s Fuji TV Building alternates flat and diagonal sections so that riders appear to be riding a stegosaurus’ back.


Here’s a short video of riders on the Fuji TV Building’s “bucking bronco” escalator. Notice that nobody’s using the stairs:


Funky Warped Escalator, via ShoyuJapanTV



Outdoor Escalators


(images via: PT21Chong’s Blog and My Notebook On The Web)


Outdoor escalators present engineers with unique challenges, including what to do in the event of inclement weather. Covering the tracks is one option though the cost is prohibitive in many cases. Not in Hong Kong, however, where the world’s longest covered outdoor escalator system snakes its way up and down, uptown and downtown. The Central Mid Levels Escalator and walkway system spans a total combined length of 2,626.66 feet or approximately 800 meters). Interestingly, the escalator only runs in one direction at a time depending on the predominant traffic flow during the morning and evening rush hour.


(image via: Life In The Fast Lane)


A look at the steep city streets in urban Hong Kong show why city planners decided such a large escalator and walkway system should be built:


Longest Escalator In Hong Kong, via TRSheelah



Bicycle Escalators


(images via: Lonelee Planet and Jonathan Charles)


When is an escalator NOT an escalator? When it’s a bike-a-lator, in essence an escalator for bicycles. Developed with the needs of city housewives in mind, the bicycle escalators found on some of Japan’s large cities feature narrow slots wide enough to rest the user’s bicycle wheels. The dismounted rider then walks up the steps, holding the bike’s hand brake, while the escalator smoothly moves the bike along a track set beside the stairs.


(images via: Picasa – Frederick and BIGmog)


Sound a bit too weird to wrap your mind around? Watch this video and all will be revealed:


Bike escalators in Tokyo and Kyoto, via Gzdll



Escalator Safety: It’s A Croc!


(images via: Singapore Seen, Let’s Japan and Droolicious)


It’s been mentioned that escalators are considered utilitarian… unfortunately to some that means they can be taken lightly with no regard to safety. Not so! Accidents – some fatal – occur with disturbing frequency on escalators. Those trendy Crocs sandals were implicated in a rash of escalator accidents, most involving children, in both the USA and Japan several years ago.


The following escalator safety video from China is a bit weird but gets the message across:


Escalator – Safe Use (Chinese Version), via EMSD300




(image via: FitnessFriends)


Escalators are our friends… use them wisely and they can make life less tiring and more convenient. Use them unwisely and, well, don’t be surprised if the situation escalates.








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